Recenzie: „Spațiul dintre nori" - Desirée Halaseh


Autor: Desirée Halaseh

Anul publicării (RO): 2016

Categoria: jurnal de memorii, carte de călătorie

Număr pagini: 200

Editura: Polirom


Descriere:

Ce poți face pentru a ieși din rutina zilnică? Cum scapi de perspectiva unei vieți plictisitoare în spatele unui birou? Cauți sponsori, împachetezi strictul necesar într-un rucsac pe care îl pui în spate și decolezi spre India. Iar când te întorci, o iei de la capăt, din nou și din nou, până când ajungi să devii dependent de modul acesta de a trai. Alături de prieteni ori pe cont propriu, Desirée și-a dorit să exploreze cât mai mult, să înțeleagă cultura de acolo, să experimenteze tot ce se poate experimenta. Așa a ajuns să își facă un tatuaj, să încerce bhang, să petreacă zece zile în deplină tăcere la un centru de meditație vipassana și să jongleze cu ricșarii și șoferii de ocazie în căutare de turiști naivi. Plecată să cunoască misterioasa țară a contrastelor, pe cât de înfricoșătoare, pe atât de fermecătoare, a ajuns să se descopere pe sine. Spațiul dintre nori este mărturia unei călatorii fără sfârșit, un drum către regăsirea de sine și libertatea pe care o obții doar atunci când faci ceva cu pasiune.


Părerea mea:

O călătorie spontană în exotica Indie, loc care, deși pe alocuri înspăimântător, are ceva magic ce te face să te simți ca acasă...

Le-am cerut celor de la Târgul Cărții această carte, din câteva motive simple: e un jurnal de călătorie, este vorba despre India (=> aflu informații noi despre o altă cultură), am un prieten (virtual) care stă în India, așa că am zis să aflu mai multe despre această țară, cartea e publicată la Polirom. Abia după ce am solicitat această carte m-am interesat puțin despre ea și am aflat că autoarea este româncă. Ce-i drept, după nume, n-ai spune. Am fost și mai entuziasmată, deoarece parcă mi-a dat o oarecare încredere că voi putea ajunge și eu într-o zi acolo sau în orice altă țară și poate, cine știe, voi scrie și eu o carte despre experiențele trăite.

Am avut totuși alte așteptări de la carte. Nu vă speriați, mi-a plăcut, m-am bucurat de ea și, pentru câteva ore, am călătorit în frumoasa Indie alături de autoare. Totuși, n-a fost structurată și scrisă așa cum aș fi vrut eu. Am început să vânez detaliile și o să vă zic și de ce. Îmi place ca autorul să-mi pună imaginația la muncă, să-mi dea atât de multe detalii încât să am o imagine foarte clară asupra tabloului în care se desfășoară acțiunea, să pot astfel să fiu complet implicată în carte. Însă, deși autoarea ne trasmite în mod inconștient admirația ei față de peisaje, nu ni le descrie, nu ne face să ne imaginăm acea plantație imensă de ceai, să vizualizăm cu mintea templele în care atâtia indieni se închină, nu ne face să avem o imagine concisă asupra indienilor (chiar dacă fiecare în parte are o gândire și o personalitate diferită, fiecare societate are o anumită imagine, dar această imagine nu ne-a fost prezentată – poate doar faptul că cei care dețin hoteluri sau șoferii sunt foarte insistenți).

Ok, să zicem că descrierea n-o găsim oricum în toate cărțile, însă mă așteptam să se vorbească despre tradițiile indienilor. Sunt sigură că au tradiții extreme de interesante și de diferite, în comparație cu ale noastre, însă autoarea nu ne-a menționat despre ele.

Nu pot nega, Desirée Halaseh are un stil foarte ușurel și destul de captivant, convingându-te că țara merită vizitată, trăită, simțită, fără măcar să-și dea prea mult silința. Mi-a plăcut și personalitatea ei. E nonconformistă, extrem de spontană, nu-i plac lucrurile programate și se bucură de fiecare nouă descoperire. Personalitatea ei jucăușă parcă îți dă energie și te face să vrei să urci în primul tren/avion spre o destinație oarecare, ca mai apoi, când vei ajunge în țara respectivă, să te lași purtată de instinct, să te bucuri de peisaj, să descoperi locuri ascunse și să te detașezi de lume.

În carte este mai mult descris traseul pe care autoarea l-a parcurs în India, mai exact orașele în care a fost, locurile pe care le-a vizitat, localurile în care a mâncat și experiențele sale proprii. Lăsându-se purtată de vraja Indiei și de zeitățile pe care localnicii le venerează, aceasta își face și un tatuaj cu Ganesha, una dai cele mai cunoscute zeități. De asemenea, încearcă bhang, un preparat comestibil făcut din cannabis și meditează în cadrul unor cursuri de vipassana, care înseamnă  a vedea lucrurile așa cum sunt în realitate”. Aceste cursuri o ajută să se elibereze de suferințe, să asculte liniștea și astfel să se regăsească și să se cunoască pe ea însăși. (Oh, ce frumos ar fi fost dacă ar fi povestit mai mult despre această experiență!)

Am ajuns la concluzia ca această carte trebuie citită cu google images și wikipedia lângă tine, ca să poți să înțelegi cât de cât cum e prin India. Chiar dacă avem prin carte și câteva imagini foarte drăguțe, cel mai bine e să te uiți la poze cu zona respectivă exact în momentul în care se face referire la ea, ca să intrii mai bine în cadru.

O carte care te face să-ți pui strictul necesar într-un rucsac, să pleci în lume și să te bucuri de experiența călătoriei și care te transpune în India, o țară cu de toate pentru toți, de a cărei frumusețe nu te poți sătura niciodată!

Vă urez lectură plăcută!


Știați că...?
  • Templul Kailasa – „O construcție monolitică imensă, cea mai mare din lume, de altfel, realizată de peste 7.000 de muncitori într-un arc de timp de 150 de ani.
  • Henna – „Cu cât culoarea e mai intensă, cu atât iubitul/logodnicul/soțul te va iubi mai mult. În caz contrat, relația e sortită pieirii.
  • Pagri sau turbanul indian este purtat de bărbați și variază ca formă, mărime și culoare în funcție de regiune, castă sau religie.”
  • În deșertul Thar al Rajahasthanului femeile au responsabilitatea de a adduce apă din fântâni aflate la zeci de kilometric distranță de locuințele lor.”



Rating:


Dacă vreți să comandați cartea, o găsiți aici, pe site-ul librăriei și anticariatului Târgul Cărții. Eu le mulțumesc din suflet pentru ocazia de a citi această carte și vă îndemn să cumpărați cu încredere de la ei și să profitați de prețurile excepționale!


6 gânduri frumoase:

  1. Adorabilă recenzie! Poate pe viitor o să citesc și eu „Spațiul dintre nori", pentru că îmi doresc să aflu cât mai multe despre India...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper să o încerci și tu și să revii cu o părere. Pupici și mulțumesc de vizită! >:D<

      Ștergere
  2. Şi mie îmi place descrierea. Iţi recomand: Sub luna de şofran, daca iti place descrierea frumoasa. Mulţumim pentru recenzie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oh, am auzit de carte, dar n-am citit-o. Mulțumesc și eu de recomandare, pupici! >:D<

      Ștergere
  3. Ce recenzie frumoasă! ^.^ Îmi plac cărțile în care aflu noi lucuri despre o țară anume, aflându-le obiceiurile, locurile şi simțămintele. Sinceră să fiu, nu prea citesc cărți despre alte țări care nu sunt incluse în continentul nostru (în afară de America şi Asia, cred), dar pare o carte interesantă şi relaxantă.
    Lecturi frumoase, pupicei!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din păcate, această carte nu te satisface din punctul ăsta de vedere, dar este într-adevăr relaxantă și te poartă pe tărâmurile Indiei.

      Păii, India se află în Asia. Oricum, ar trebui să încerci, sunt foarte interesante și te dezvoltă din multe puncte de vedere.

      Mulțumesc pentru comentariu, pupici! :*

      Ștergere

Un produs Blogger.